Monday 27 November 2017

TIPS4COMPUTER: How to check Performance Battery Laptop

Performance bateri laptop akan menurun dalam masa ke semasa. Sampai satu tahap, bateri laptop akan gagal berfungsi dengan baik seperti waktu mula-mula beli dan tanpa diduga terpaksa tukar bateri laptop baru. Kalau mula-mula beli bateri tahan 3-4 jam, tetapi 3 atau 4 tahun tapi tiba-tiba bateri boleh guna 10-20 minit sahaja dan ia pasti sangat mengecewakan.

Jika ingin tahu cara memeriksa tahap kesihatan bateri laptop anda, ikut step

1.Masuk command prompt; type CMD pada start menu.
2.Buka dan taip 'powercfg – energy' dan tekan enter.

Selepas itu, command prompt akan memberitahu jumlah error (jika ada), jumlah warnings dan maklumat mengenai bateri laptop anda. Report akan diberitahu lokasi file disimpan kebiasaannye di dalam folder USER pada windows .
                             
Buka lokasi file tersebut dan akan keluar contoh seperti berikut :




Report yang diberikan menggunakan banyak term2 yang teknikal dan sukar difahami.

Contoh bateri laptop saya, capacity asal ialah 48840 namun last full charge capacity hanya 31768 bermakna capacity bateri laptop saya telah turun degrade selepas bertahun digunakan.

Kalau bateri laptop anda banyak sangat error dan warning, serta capacity makin berkurang ada baiknya tukar bateri laptop baru atau gunakan power cable sahaja.Perkara yang tidak ingini akan berlaku jika tidak bertindak awal kerana bateri akan lama-kelamaan akan  rosak atau meletup dan kemungkinan boleh effect pada motherboard. Cegah la sebelum terlambat.

Untuk cara lagi mudah..bawa sahaja dikedai kami untuk kami check dengan percuma!!  :)

Computer Problems?
Call us at 012-6682684

No comments:

Post a Comment