Wednesday 28 September 2016

TIPS4COMPUTER: How to check Performance Battery Laptop



TIPS4COMPUTER: How to check Performance Battery Laptop

Batteri laptop adalah penggunaan yang sangat penting bagi pengguna kerja luaran dan ia ada jangka hayat penggunaan juga.Performance bateri laptop akan menurun dalam masa ke semasa. Sampai satu tahap, bateri laptop akan gagal berfungsi dengan baik seperti waktu mula-mula beli dan anda terpaksa tukar bateri laptop baru.

Anda juga akan rasa pelik kenapa mula-mula beli laptop atau bateri  boleh tahan 3-4 jam, tetapi  selepas dah 3 atau 4 tahun kemudian pulak tiba2 sekarang bateri boleh guna 10-20 minit jer

Ia sebenarnyer cuma masalah disebabkan tahap kesihatan bateri itu sudah kritikal yang menyebabkan bateri tidak boleh isi penuh

kalau nak tau inila cara nak check tahap kesihatan bateri laptop anda :-
1.Masuk command prompt; type CMD pada start menu.
2.Taip 'powercfg – energy' dan tekan enter.

Selepas itu, command prompt akan memberitahu jumlah error (jika ada), jumlah warnings dan maklumat mengenai bateri laptop anda. Report akan disimpan di dalam folder USER pada windows anda.

Report yang diberikan menggunakan banyak term2 yang teknikal dan sukar difahami.
Contoh bateri laptop saya, capacity asal ialah 48840 namun last full charge capacity hanya 31768 bermakna saya punya capacity bateri laptop dah turun selepas bertahun digunakan.

Kalau bateri laptop anda banyak sangat error dan warning, serta capacity makin berkurang elokla  tukar bateri laptop baru atau gunakan power cable adapter sahaja.

ANY BATTERY LAPTOP RM190 (3 MONTH WARRANTY )

Perkara yang tidak ingini akan berlaku jika tidak bertindak awal kerana bateri akan lama-kelamaan akan  rosak atau meletup dan kemungkinan juga motherboard laptop menjadi rosak ke nanti. Cegah la sebelum terlambat.

kalau nak tau cara paling senang nak elakkan daripada effect batteri anda..

  • Bila tengah pakai adapter jangan sekali dengan bateri ini untuk elakkan daripada bateri overpower bila dah full charger.Guna bila klau nak charge jer
  • Jangan terus charge bila dah full ini pun boleh jadi overcharge


LIKE! & SHARE FOR MORE TIPS

Computer Problems? Home and Office Service
Call us or whatsupp 012-6682684
http://repairkomputershahalam.blogspot.my/
http://repairkomputersubang.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment